Öğrenme Kuramcıları 1..Davranışçı Yaklaşım.John WATSON'un Bitişiklik Kuramı
Davranışçı öğrene kuramının kurucusu john Watson dır.
Watson'a göre öğreneme, uyarıcı-tepki bitişikliğidir. Öğrenem bilişsel değil davranış ile ortaya çıkar, tüm davranışlar koşullanma yolu ile kazanılır."Tekrar" kavramı kuramda önemlidir.
whatson a göre öğreneme:
a)zamanda yakınlık:belli bir uyarıcıya karşı yapılan en son davranışın uyarıcı tekrar edildiği zaman ortaya çıkma olasılığının yüksek olmasıdır.
b) sıklık ilkesi:uyarıcıya daha sık gösterilen tepkinin gösterilme olasılığının daha fazla olduğudur.
klasik koşullanma ve uyarıcı genellemesi çalışması
- Bebeğin bulunduğu ortama rahatsız edici bir ses verilir. ( Koşullu Uyarıcı) = Bebek ağlamaya korkmaya başlar.
- Bebeğin kucağına beyaz bir tavşan konur. (Nötr Uyarıcı) = Bebek tavşanla oynar, korku belirtisi yoktur.
- Bebeğin kucağına tavşan konulur ve rahatsız edici ses ortama verilir. = Bebek sesi duyunca ağlar. (Koşulsuz Tepki)
- Bir kaç kez bu aşama tekrar edildikten sonra
- Bebeğin kucağına beyaz bir tavşan konur. (Koşullu Uyarıcı) = Bebek ağlamaya başlar. (Koşullu Tepki)
- Kürklü bir mont yanına konur. = Bebek kürklü montu görünce de ağlamaya başlar. ( Uyarıcı Genellemesi)
- Noel baba gibi sakallı nesneye yaklaştırılır. = Bebek yine ağlar. (Uyarıcı Genellemesi)
Korkunun Giderilmesi ve Sistematik Duyarsızlaştırma
Watson korku öğrenilebiliyorsa korkmama da öğrenilebilir demiştir. Korkunun giderilmesinde de tepkisel koşullanmayı kullanmak istemiştir. Bu yöntem sistematik duyarsızlaştırmaya benzemektedir.
Tavşandan korkması öğretilen bir çocuğa tavşan kafes içerisinde uzaktan gösterilmiştir. Her gün tavşan bir miktar daha yakınlaştırılmış. Çocuğun yanına kadar getirilmiş ve serbest bırakılmıştır. Çocuğun artık tavşandan korkmadığı görülmüştür. Tavşan başlangıçta çocuk için nötr uyarıcı iken korku ile koşullu hale gelmiştir. Daha sonra alışma mantığındaki gibi koşullu uyarıcı tek başına verilmeye devam etmiştir. Önce alışma gerçekleşmiş daha sonra ise istenmeyen davranış yok olmuştur.
Yorumlar